Na kaj je treba paziti pri oddaji letnega obračuna?

Vodje družb so odgovorni za vsebino in pomembno je, da se ji posvetijo

Vodje družb se velikokrat premalo posvetijo vsebini računovodskih izkazov in z vsebino niso dovolj seznanjeni, medtem ko so zanjo odgovorni. Pri oddaji obračuna je tako treba najbolj paziti, da ob zaključku izkazov poslovodja skupaj z računovodjo vsebinsko pregleda izkaz poslovnega izida in bilanco stanja na zadnji dan preteklega leta. Poslovodja mora ugotoviti in potrditi, da navedene postavke ustrezajo dejanskemu stanju. Če se ugotovi, da kakšna od postavk ni enaka dejanskemu stanju, jo je potrebno popraviti in uskladiti.

Katere postavke je treba nujno preveriti in potrditi ob oddaji obračuna?

  • Osnovna sredstva: Preverite ali se v registru nahajajo vsa v preteklem letu pridobljena nova osnovna sredstva in ali so odtujena oziroma izločena osnovna sredstva izginila iz seznama. Preverite ali je amortizacija obračunana in ali so uporabljene stopnje skladne z davčno priznanimi stopnjami. Preglejte seznam opreme, ki predstavlja 40 % investicijsko olajšavo in morebitno predčasno odtujeno opremo, za katero boste morali vrniti v preteklosti že koriščeno olajšavo.
  • Protikoronska pomoč: Podjetja in podjetniki, ki so lani na podlagi interventnih protikoronskih ukrepov prejela pomoč, morajo to pomoč vključiti v davčni obračun, saj predstavlja prihodke davčnega zavezanca.
  • Finančne naložbe: Preverite morebitne dolgoročne in kratkoročne finančne naložbe, ali ustrezajo dejanskemu stanju in ali so morebitne izgube ob odtujitvi v celoti priznane.
  • Terjatve: Zelo pomembno je preveriti stanje terjatev do kupcev, preverite ali ste izvedli popravke za sporne terjatve in ali so popravki davčno priznani (do zaključka insolvenčnega postopka praviloma niso).
  • Zaloge: Potrdite vrednost zalog in preverite ali vrednost ustreza dejanskemu stanju.
  • Časovne razmejitve: Na postavkah kratkoročnih časovnih razmejitev bi se morali nahajati morebitni kratkoročno odloženi ali vnaprej vračunani stroški/prihodki (vnaprej plačane/prejete najemnine, naročnine, zavarovalne premije, …).
  • Obveznosti: Na strani obveznosti preverite ali ste v izkazih prikazali vse obveznosti do dobaviteljev, financerjev, obračunali obresti na posojila, če obračunov še niste prejeli.
  • Rezervacije: Na postavki rezervacij morajo biti tiste vrednosti, za katere imate verodostojne podlage (aktuarski izračuni za rezervacije iz naslova odpravnin in jubilejnih nagrad, statistične podlage za oblikovanje rezervacij iz naslova danih garancij, …). Inšpektorji vas bodo ob morebitnem obisku zagotovo povprašali za oblikovane rezervacije in če bo kazalo, da so bile oblikovane bolj iz razloga zniževanja davčne osnove, vam dodatno zaračunan davek ne uide.

Na kaj ne smete pozabiti pri zniževanju davčne osnove?

Pri pripravi davčnega obračuna je potrebno preveriti, v katerem delu se stroški, ki so sicer v poslovnih izkazih upoštevani v davčnem obračunu ne priznajo v celoti ali delno. Gre na primer za odhodke v povezavi s stroški, ki niso nujni ali običajni za ustvarjanje prihodkov družbe, obresti povezanih oseb nad predpisano obrestno mero, obračunano amortizacijo po višjih amortizacijskih stopnjah od zakonsko dovoljene, stroške reprezentance, ki se priznajo samo v višini 50 %, popravke/odpise terjatev, ki se zaradi neizpolnjevanja pogojev ne priznajo kot davčno priznani odhodki.

  • Investicijske olajšave: Davčni zavezanci imajo v obračunu tudi možnost zniževanja davčne osnove in koriščenje olajšav, kot so 40 % olajšava za investiranje v opredmetena osnovna sredstva, olajšave za zaposlovanje invalidov in brezposelnih oseb, olajšave pri prostovoljnem dodatnem pokojninskem zavarovanju, olajšave za donacije humanitarnim, invalidskim, športnim in drugim organizacijam.
  • Olajšave za raziskave in razvoj: Določeni zavezanci, ki se ukvarjajo z raziskovalnimi dejavnostmi, lahko uveljavljajo 100 % olajšavo, vendar je praksa v zadnjih letih pokazala, da inšpektorji za priznavanje te olajšave zahtevajo izpolnjevanje vrsto pogojev, ki jih majhne družbe težko izpolnijo.
  • Dolgoročne rezervacije in garancije: Davčno osnovo zmanjšuje tudi 50 % oblikovanih dolgoročnih rezervacij za izplačilo odpravnin in jubilejnih nagrad delavcem, za kar družbe potrebujejo aktuarski izračun. Enako so priznane garancije, na primer za dana jamstva v garancijskem roku, pri čemer morajo vodje družb na osnovi preteklih izkušenj in statističnih podatkov utemeljiti, da je oblikovan znesek realen.

Seveda velja opozoriti tudi na tiste že klasične metode zniževanja davčne osnove in najpogostejše napake, ki jih inšpektorji še posebej radi pogledajo, kot so visoki potni stroški (še posebej ob majhnih plačah), preko posojil prikrito izplačil plač ali dobička, računi za stroške, ki niso običajni za vašo dejavnost in stroški, ki se nanašajo na zasebno porabo.

Če bosta tako računovodja kot vodja poslovnega subjekta dobro sodelovala pri pripravi finančnih izkazov ter davčnega obračuna, bodo ti pripravljeni kar najbolj kakovostno ter vsebinsko pravilno, hkrati pa boste pripravljeni tudi na morebiten obisk davčnega inšpektorja.

Subscribe to our newsletter

Keep up with trends, news, opportunities, free events and our work.

This website uses cookies for the purpose of improving the website experience. You can find more information in our cookie policy.